با عرض سلام و وقت بخیر خدمت همراهان گرامی
با سری آموزشهای گام به گام روش کار با رزین اپوکسی به زبان ساده (قسمت ششم) همراه شما هستیم.
اگر قسمتهای قبل را مطالعه نکرده اید پیشنهاد میکنم حتماً قبل از ادامه این قسمت ، مقالات زیر را مطالعه نمایید:

تمیزکردن و کندن اپوکسی

تمیزکردن اصولی اپوکسی

حتماً برای شما هم پیش آمده که در حین استفاده از رزین اپوکسی، قطراتی بر روی سطح زیرین ریخته باشد یا بر اثر چکه کردن بر روی زمین بریزد ..

همانطور که میدانید رزین اپوکسی از سخت ترین مواد پلیمری است که بعد از خشک شدن ، کندن و تمیز کردن اضافات آن بسیار بسیار مشکل و طاقت فرساست .. این مشکل فقط به اپوکسی خشک شده محدود نشده و حتی برای پاک کردن اپوکسی ای که هنوز خیس است هم روشهای عملی خاصی وجود دارد که میتوانید در ایمیل خود را وارد کنید تا این فایل کوتاه و ارزشمند را به طور رایگان دانلود کنید و همیشه همراه خود داشته باشید.

بخشهای مرتبط با این آموزش :

مراحل پخت(سخت شدن) رزین اپوکسی

روش توزین و مخلوط کردن رزین اپوکسی

پرکننده ها و افزودنی های رزین اپوکسی

آماده سازی سطح جهت اعمال رزین اپوکسی

پوشش نهایی جهت محافظت از رزین اپوکسی

تمیزکردن و کندن رزین اپوکسی از سطح

 

ادامه این مطلب را در فایل زیر دنبال کنید :

25 thoughts on “آموزش گام به گام کار با رزین اپوکسی به زبان ساده (6)

  1. با سلام بنده کارم ساخت تندیس از جنس پلکسی گلاس است . می خواستم قطعات شفاف با ضخامت طول 10 عرض 5 تا 6 سانت و ارتفاع 20 سانت ( قطعه ایستاده است ) بسازم که داخل آن مدال یا شی تزئینی مربوط به سفارش باشد . در اینترنت نمونه هایش را دیدم . آیا با رزین اپوکسی امکان پذیر است ؟ اسم انگلیسی این نوع تندیس ها ( lucite award) است .

    1. با سلام
      بله امکان این کار وجود دارد ولی با رزین اپوکسی بسیار زمانبر است به دلیل اینکه ارتفاع کارها زیاد است. شما باید مرحله به مرحله هر سری حداکثر 3 تا 5 میلیمتر از مواد را بریزید و بعد از خشک شدن آنها سری بعد را بریزید.
      از نظر استحکام و شفافیت بسیار عالی خواهد بود ولی در مقابل UV ضعف دارد و ممکن است پس از مدتی زرد شود.

  2. بازتاب: Milana Travis
  3. سلام من حدود 2 متر به قطر 10 میل با چوب میخوام کار کنم. به چقدر رزین اپوکسی و هاردنر نیاز دارم؟ البته از 2 متر کارم شاید 2 سوم اون با چوب پوشش داده میشه و من میخام بین قطعات کار کنم.

    1. سلام مجدد
      شما برای پوشش هر متر مربع سطح با ارتفاع 1 میلیمتر به حدود 1 کیلوگرم رزین نیازمندید(البته این رقم بر اساس دانسیته هاردنرها و اپوکسی های مختلف با هم متفاوت است)
      اگر شما دو سوم کار را با چوب پر میکنید به حدوداً 6 تا 7 کیلو رزین نیازمندید، مقدار پیش بینی را بیشتر در نظر بگیرید چون مقداری از اپوکسی هم جذب چوب خواهد شد که با تست و آزمایش به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

  4. سلام. من یه سوال داشتم و اون اینکه برای رنگی شدن رزین اپوکسی باید از چه گرد رنگی استفاده کرد ؟

  5. با سلام
    من از اپوکسی جهت تولید چراغهای LED ضد آب استفاده می کنم. برای من شفافیت و استحکام بسیار مهم است.
    از کدام محصولات شما می توانم استفاده کنم. بیشترین ضخامت بر روسی سطح کار من 40 میلیمتر است .
    لطفا قیمت محصول پیشنهادی خود را برای مصرف 100 کیلوگرم در هرماه اعلام بفرمائید.

    1. سلام
      گزینه مناسب محصول HCA برای هاردنر و اپوکسی E10 می باشد که عموما ترکیب مناسبی از مقاومت، سختی، شفافیت و ویسکوزیته پایین را به همراه خواهد داشت.
      جهت اطلاع از قیمت هم با بخش فروش شرکت تماس بگیرید.
      با تشکر

  6. با سلام
    برای رفع مشکل حباب چه راهکاری پیشنهاد میدین؟
    من حباب داخل نمونه هام میشه اما سطحش کاملا صاف باقی میمونه.
    قبل مخلوط کردن، گرم میکنم تا گرانرویشون کم بشه، ب ارومی مخلوط میکنم و هم میزنم. اما وقتی از قالب خارج میکنم متاسفانه پر از حبابه. ضخامت نمونه هام هم حداکثر یک سانت.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام آقا محمد
      علت این مشکل دو چیز میتواند باشد:
      1-وجود حلال در اپوکسی و یا حلال زیادتر از حد متعارف در هاردنر. به علت گرم کردن مخلوط و همچنین دمای حاصل از واکنش اپوکسی با هاردنر و حضور یک حلال سبک در سیستم همگی باعث خواهد شد تا حلال تبخیر شده و ایجاد حباب در سیتم کند

      2-اپوکسی مورد استفاده ویسکوز می باشد. می بایست از اپوکسی های رقیق شده استاندارد(نه با حلال) استفاده کنید و عامل دما را حذف کنید. چراکه با گرم کردن اپوکسی و هاردنر موجب کاهش زمان ژل تایم مخلوط خواهید شد و زمان لازم جهت خروج حباب هوا را به سیستم نمی دهید. اپوکسی های رقیق شده پارس گهر با کدهای E10 و E20 و E26 احتمالا مشکل شما را حل خواهد کرد
      موفق باشید

  7. با سلام و سپاس بیکران از مطلب آموزشی بی نظیر شما
    بنده تازه به این ماده جالب آشنا شدم و علاقه مند هستم که کارهای هنری با این ماده انجام بدم
    از طریق جستجو در اینترنت سایت شما رو پیدا کردم و تا به حال از محصولات شما استفاده نکردم اما چند باری از محصولات خارجی استفاده کردم و یک مشکل اساسی دارم . امیدوارم که با راهنمایی شما بتونم حلش کنم.
    من می خواهم که از اپوکسی در ضخامت های بالا استفاده کنم . در حدود 3 تا 5 سانتی متر و حتی بیشتر. وقتی که محلول رو با درصد مشخص شده هاردنر استفاده می کنم بعد از یه مدت کار شروع می کنه به حباب زدن و پر از حباب میشه .نمونه کار اولیه من هم ترک برداشت و از بین رفت.
    اپوکسی که من استفاده کردم اپوکسی مخصوص سنگ بود. آیا با اپوکسی روکش چوب هم به همین مشکل بر می خورم؟
    اپوکسی روکش چوب رو میشه به جای اپوکسی سنگ استفاده کرد؟ کدوم یک از این دو برای ضخامت بالا مناسب هست؟
    باز هم سپاسگزارم از مطالب ارزشمند سما و ممنون می شوم اگر که راهنممایی بفرمایید.
    سوال پایانی هم اینکه درصورت موجود بودن نمایندگی اصفهان را جهت خرید و تست محصولات معرفی نمایید؟

    1. سلام و درود خدمت وحید عزیز
      بسیار خوشحالیم که این مطالب تونسته باعث آشنایی بیشتر شما با این ماده استثنایی شده باشه.

      درست میفرمایید، در مورد استفاده از اپوکسی در ضخامت بالا مشکلاتی وجود داره .. برای مشکل حباب زدن مهمترین نکته استفاده از هاردنر و اپوکسی بسیار رقیق هست که جزء تولیدات شرکت هم هست ، این کار در کنار رعایت روش همزدن صحیح به روش زیر، مشکل حباب زدن رو برطرف میکنه :
      1) موقع همزدن از دور بسیار پایین همزن استفاده کنید تا کمترین حباب هوا وارد مخلوط بشه.
      2) همزن را به صورت مداوم در داخل مخلوط بالا و پایین نبرید.

      برای سوال بعدی اول باید جواب این سوالات رو بفرمایید:
      1) شما اپوکسی رو در چه ابعادی میریزید ؟ یعنی مثلا ضخامت 5 سانتی متر با چه طول و عرضی ؟
      2) وزن مخلوطی که هر سری درست میکنید چقدر هست ؟

      1. سلام جناب شاهسوند
        از پاسخگویی سریع و به موقع شما سپاسگزارم. راستش فکر نمی کردم که به این سرعت پاسخ بدین.
        ابعاد کار هایی که مد نظرم هست حد اقل 100*70 و در نهایت 120*180 سانتی متر با ضخامت های متفاوت هست
        حجم اپوکسی هم 10 کیلو و بالاتر بستگی به ابعاد کارم
        برای نمونه کاری که سری اول برای نمونه انجام دادم 60*40 سانتی متر و ضخامت 5 سانتی متر و حجم اپوکسی 5 کیلو بود (4 کیلو رزین + 1 کیلو هاردنر) که متأسفانه خراب شد.
        درمورد حباب ها هم حباب هایی که به کار افتاد بسیار فراتر از حباب هایی بود که توی هم زدن به جا مونده باشه. یه جورایی حباب رو اپوکسی تولید کرد به میزان خیلی خیلی زیاد.
        باز هم ممنونم از اینکه فرصتتون رو در اختیار بنده قرار می دهید.

        1. سلام مجدد
          وحید جان این حجم اپوکسی بسیار بالاست .. حبابهایی که شما میفرمایید به خاطر بالا رفتن دمای اپوکسی به دلیل حجم زیاد بوده که به نقطه جوش رسیده و دیگه خاصیت خودش رو از دست داده !
          تا اونجایی که من اطلاع دارم شما باید از اپوکسی فوق العاده تنبل استفاده کنید تا در زمان cure شدن بسیار آرام سخت بشه و به جوش نرسه و در نتیجه حباب تشکیل نشه که در این حجم کار بسیار مشکلی هست چون گرما به صورت تصاعدی در حجم افزایش پیدا میکنه ..
          هیچیک از اپوکسی های تولیدی ما هم این قابلیت رو نداره و بعیده داخل بازار هم بتونید پیدا کنید چون در صنایع مختلف مثل سنگبری ها و کفپوش ها ، ضخامت اعمال و حجم مواد خیلی کمتر هست و زمان یک عامل تعیین کننده هست ..
          اپوکسی مورد نیاز شما مدتی است که توسط قسمت R&D شرکت در حال بررسی هست .
          به محض حصول نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد.

          با تشکر از همراهی شما

          1. ممنونم جناب از راهنمایی شما
            بی صبرانه منتظر محصول فوق العاده شما هستم
            فقط یه سوالی که برام پیش اومده اینکه درجه سختی اپوکسی که که فرمودین تنبل هست با اپوکسی های موجود که برای سنگ استفاده می شود در ضخامت کمتر یکسان هست؟ فقط تفاوت در زمان سخت شدن هست؟ یا اینکه سختی و کیفیت متفاوتی خواهند داشت؟
            اگر که بتونم به دمای زیاد با یه سیستم خنک کننده غلبه کنم مشکلم حل میشه؟

            با درود منتظر جوابتون هستم.

          2. درجه سختی تفاوت چندانی نخواهد داشت ولی دقیق نمیتونم بگم چون هنوز در مرحله تست هست ..
            شما شاید بتونی روی سطح رو خنک کنی ولی داخل مخلوط رو نه ! این گرما اونقدر بالا میره (در یک لحظه) که کنترلش کار راحتی نیست ..
            شاید بتونی در بچ های کوچک (کمتر ار یک کیلو) درست کنی و لایه لایه بریزی .. اولی که ژل شد دومی رو بریز ..
            کیفیت کار یکم پایین میاد ولی امکان پذیره ..

          3. خیلی سپاسگزارم از راهنمایی های ارزشمند شما
            امکانش هست که با شما در ارتباط مستقیم باشم ؟ با شماره های شرکت تماس بگیرم امکان ارتباط با شما هست؟
            البته قول میدم که زیاد مزاحم نشوم 🙂 بابت آشنایی بیشتر و ارتباط نزدیک تر هست
            ممنونم

          4. من و همکارانم در حد توان پاسخگوی شما و همه دوستان عزیز هستیم ..
            روال کاری شرکت این هست که سوالات دوستان در زمینه کار با اپوکسی که جنبه آموزشی دارد به صورت آنلاین در قسمت “دیدگاهها” عنوان و پاسخ داده بشه که همه بازدیدکنندگان عزیز بتونن استفاده کنن ..
            انشااله به زودی قسمت پرسش و پاسخ سایت راه اندازی خواهد شد.
            در صورت وجود هرگونه سوال در مورد محصولات شرکت میتوانید با تلفنهای ما در ارتباط باشید :

            021-46848090
            021-46865154
            021-46865454

            با تشکر

          5. سلام جنای شاهپسند
            مسلماً این سایت مرجع خیلی خوبی خواهد بود برای دیگر دوستان
            امکانش هست بفرمایید که اصلاح علمی تنبل بودن اپوکسی چی هست؟ دنبال کدوم مورد باید بگردم توی مشخصات اپوکسی ها؟
            ممنونم

          6. با سلام مجدد خدمت وحید عزیز
            اجازه بفرمایید من هماهنگ کنم کارشناسان فنی شرکت برای سوالات بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.

  8. سلام . من از مطالب مفید شما خیلی استفاده کردم . چند تا سوال دارم که خواهش میکنم اگر برایتان ممکن هست پاسخ بدید.
    من از رزین اپوکسی برای پوشاندن کف سینی های چوبی که خودم تولید میکنم استفاده میکنم . به این ترتیب که بعد از چسباندن پرینت رنگی به کف سینی روی اون رو با مقدار 80 تا 90 میلی لیتر مخلوط اپوکسی میپوشونم . که کف سینی هم ضد آب بشه و جلا و زیبائی بیشتری به سینی بده. ولی متاسفانه برخی اوقات بعضی از قسمتها با اپوکسی پوشانده نمیشه .و مثل اینکه رزین از نقاطی فرار میکنه و حتی بعد از خشک شدن هم اون نقطه بدون رزین میمونه . من هنوز علت رو پیدا نکردم .اگر شما اطلاعاتی دارید ممنون میشم که من رو هم در جریان بگذارید. ضمنا اگر جدولی برای مخلوط کردن رزین و هاردنر در فصل های مختلف وجود داره از کجا میتونم بدست بیارم . با تقدیم سپاس مجدد.

    1. سلام دوست عزیز جناب آقای پیکران
      در مورد فرار رزین اپوکسی از یک نقطه 2 علت به نظر من میرسه :
      1) فرار رزین به علت آلودگی سطح هست ، این آلودگی میتونه از نوع چربی یا هرچیز دیگه باشه پس سطح شما قبل از اعمال رزین باید آماده سازی بشه که در “گام چهارم” به طور مفصل در این باره صحبت شده .. بسته به سطحی که مایل به اعمال رزین روی اون هستید طریقه پاکسازی و آماده سازی فرق میکنه حتی چوب خشک، چرب و منفذ دار بهتر هست با سمباده نرم و استون کاملاً پاکسازی شوند.
      2) حتماً به این نکته توجه کنید که اپوکسی ای که روی چوب ریخته شده فرار میکنه یا اون قسمتی که روی پرینت شما هست فرار میکنه، اگر چوب رو پاکسازی کردید و باز هم مشکل وجود داشت باید جنس کاغذی که پرینت میگیرید رو بررسی کنید ممکن هست کاغذ یا جوهر با اپوکسی سازگاری خوبی نداشته باشه و باعث این مشکل میشه ..

      اگر بازهم مشکل وجود داشت میتونید بعد از ریختن اپوکسی ، به وسیله شعله روی سطح را گرم کنید تا پیوند سریعتر تشکیل بشه و فرار نکنه ..
      مطمئناً با انجام این مراحل مشکل برطرف خواهد شد .

      در مورد سوال دوم هم نسبت اختلاط نباید هیچگاه تغییر کنه و این تفکر که هاردنر بیشتر باعث خشک شدن سریعتر یا پایین آوردن ویسکوزیته میشه بسیار اشتباه و غیر علمی هست و ضربه بزرگی به استحکام اپوکسی شما میزنه ..
      شما باید برای فصول مختلف سال بسته به نیازتون از هاردنرهای مختلف استفاده کنید تا بهترین نتیجه رو بگیرید.
      خصوصیت هاردنر موردنظرتون رو در فصل گرم و سرد بیان کنید تا هاردنر مناسب شما پیشنهاد شود.

      با تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =