شرکت پارس گهر | تولیدکننده هاردنرهای اپوکسی

02146848090

info[at]parsgohar.ir

شهرقدس، بلوار انقلاب، صنعت یکم کوی حرفه و فن پلاک 14

ایران، تهران

آموزش گام به گام کار با رزین اپوکسی به زبان ساده (4)

آموزش گام به گام کار با رزین اپوکسی به زبان ساده (4)
با عرض سلام و وقت بخیر خدمت همراهان گرامی
با سری آموزشهای گام به گام کار با رزین اپوکسی به زبان ساده (قسمت چهارم) همراه شما هستیم.
اگر قسمتهای قبل را مطالعه نکردهاید پیشنهاد میکنم حتماً قبل از ادامهاین قسمت ، مقالات زیر را مطالعه نمایید:

آموزش گام به گام کار با رزین اپوکسی به زبان ساده (1)
آموزش گام به گام کار با رزین اپوکسی به زبان ساده (2)
آموزش گام به گام کار با رزین اپوکسی به زبان ساده (3)


آماده سازی سطح

زمانی که شما دو شی‌ء را با اپوکسی به یکدیگر می‌چسبانید موفقیت در آن نه تنها به قدرت چسبندگی اپوکسی بلکه به خوب چسبیدن اپوکسی به سطح کار نیز بستگی دارد. حتی زمانی که بخواهید چیزی را به اپوکسی که تا حدودی سخت شده باشد بچسبانید، قدرت پیوندهای اپوکسی به کیفیت مکانیکی سطح آن متکی خواهد بود. به همین دلیل این سه مرحله آماده‌سازی پیش از اعمال اپوکسی که در ذیل آمده در حصول به یک کیفیت ایده‌آل بسیار مهم خواهد بود:

1-تمیزی

سطح کاری که قرار است با اپوکسی چسبیده شود می‌بایست عاری از هرگونه آلودگی از قبیل گریس،روغن، یا وکس باشد. هرگونه آلودگی را با الکل‌های سبک، استن یا حلال‌های مناسب تمیز کنید. سطح را با حوله‌های کاغذی و قبل از خشک شدن حلال‌ها تمیز کنید. قبل از صیقل زدن، سطح کار باید تمیز شده باشد تا هنگام صیقل زدن، آلودگی‌ها بر روی کار نماند. توجه داشته باشید که هنگام کار با حلال‌ها حتماً به نکات ایمنی آن دقت کنید و به آن عمل کنید.

2-خشک بودن

برای بدست آوردن چسبیدن اپوکسی به صورت مطلوب ، همه سطح کار باید بخوبی خشک باشد. اگر نیاز به تسریع خشک کردن باشد می‌توان از دمنده‌های هوای گرم، سشوآر و یا لامپ‌های حرارتی بر روی سطح کار استفاده کرد. هنگام کار به تغییرات دمایی که باعث کندانس رطوبت هوا می شود باید دقت کرد.

3-صیقل زدن

صیقل زدن سطوح غیرمتخلل باید بدقت و اندازه لازم انجام شود. بطور مثال صیقل زدن ورق آلمینیوم با سمباده گریت 80 یک سطح عالی برای چسبیدن اپوکسی فراهم خواهد کرد. قبل از صیقل زدن می‌بایست سطح را از پوسته شدن، گچی شدن، تبله شدگی یا پوشش قدیمی تمیز کرد. بعد از صیقل زدن نیز باید گرد و غبار حاصل را از روی سطح کار پاک کرد.

 

بخشهای مرتبط با این آموزش :

مراحل پخت(سخت شدن) رزین اپوکسی

روش توزین و مخلوط کردن رزین اپوکسی

پرکننده ها و افزودنی های رزین اپوکسی

آماده سازی سطح جهت اعمال رزین اپوکسی

پوشش نهایی جهت محافظت از رزین اپوکسی

تمیزکردن و کندن رزین اپوکسی از سطح

 

آماده‌سازی برای سایر موارد

  • اپوکسی سخت شده: بعضی اوقات به علت سرمای زیاد و یا رطوبت بالای هوا و یا استفاده نکردن از هاردنرهای آداکت شده، ممکن است سطح نهایی اپوکسی دارای مات‌شدگی شود و اصطلاحاً به آن amine blush می‌گویند که بعلت واکنش مولکول‌های آمین هاردنر با هواست. برای برطرف کردن آن ابتدا باید با آب تمیز و خالص(بدون حلال) و یک پد ساینده(مثل اسکاچ) سطوح مات شده را تمیز کرد. قبل از خشک شدن سطح، با استفاده از حوله کاغذی کلیه سطح را بخوبی تمیز و خشک کنید. باقیمانده سطوح کدر شده را با سمباده 80 تمیز کنید. سمباده خیس زدن مجدداً میتواند باعث مات شدن سطح شود لذا از انجام آن پرهیز کنید. ضمناً تا سخت شدن کامل اپوکسی صبر کنید سپس اقدام به شستن و یا سمباده زدن آن کنید.

 

  • Hardwoods: قبل از اعمال اپوکسی سطح را با کاغذ سمباده 80 صیقل بزنید.

 

  • Teak/oily woods: 15 دقیقه قبل از پوشش دادن با اپوکسی، با استون سطح آن را پاک کنید. این کار باعث خواهد شد که روغن موجود در سطح پاک شده و اپوکسی در منافذ چوب نفوذ کند. همچنین از تبخیر شدن حلال قبل از اعمال پوشش مطمئن شوید.

 

  • Porous woods: سطح این کار نیاز به آماده‌سازی خاصی …

ادامه این مطلب را در فایل زیر دنبال کنید :